20 грудня народні депутати (Висоцький С.В., Тимчук Д.Б., Левус А.М. та ін.) був зареєстрований проект Закону «Про захист української державності від проявів колабораціонізму» (№7425) одночасно з проектом змін до Кримінального кодексу (№7426).
Законопроект визначає поняття колабораціонізму, співпраці з ворогом, передбачаючи основні засади здійснення перевірки щодо співробітництва з ворогом, а також надає перелік його форм, серед яких – здійснення інформаційно-психологічної війни, приниження української мови і культури, фальшування української історії, формування засобами масової комунікації альтернативної до дійсності викривленої інформаційної картини світу (пункт 10 частини першої статті 10).
Дії окремих осіб, згідно з Проектом, які співпрацюють з ворогом, можуть бути виражені, але не виключно, в наступному: (частина друга статті 10)
- організації масових заходів політичного характеру (мітинги, демонстрації, пікетування, страйки);
- неодноразовому розміщенні для загального перегляду у соціально орієнтованому ресурсі мережі Інтернет закликів до підтримки дій ворога у здійсненні ним агресивних дій тощо, а також розповсюдження такої інформації в мережі Інтернет з метою забезпечення зазначеної підтримки;
- здійсненні публічних закликів до підтримки дій ворога у здійсненні ним збройної агресії або збройного конфлікту проти України з використанням засобів масової інформації;
- організації та підтримці ворога при здійсненні ним збройної агресії або збройного конфлікту проти України участь у проведенні інформаційних компаній, направлених на забезпечення підтримки ворога та ін.
Розглядатиме такі справи спеціальна Комісія з питань розгляду фактів колабораціонізму, що утворюватиметься Президентом. Комісія розглядатиме справи за заявою особи, яка має намір пройти перевірку, за ініціативою Комісії, за заявою третіх осіб тощо. Внаслідок проведеної перевірки, Комісія готуватиме висновки про наявність в діяльності особи фактів колабораціонізму і визнання особи колаборантом; про наявність таких фактів та передачу документів перевірки до правоохоронних органів; або про відсутність в діяльності особи фактів колабораціонізму.
Як наслідок, до осіб, визнаних колаборантами, будуть застосуватись такі обмеження, як позбавлення права обіймати будь-які державні посади чи в органах місцевого самоврядування, здійснювати правосуддя, бути особою рядового складу правоохоронних органів, військовослужбовцем Збройних Сил України, інших військових формувань тощо, також цим Законом не виключатиметься кримінальна відповідальність за вчинення злочинів, згідно з Кримінальним кодексом України. В той же час, особи, визнані винними в усвідомленій та добровільній співпраці з державою-агресором, у її інтересах, зайнятті посад, зокрема і виборних, в окупаційних органах держави-агресора, згідно з вказаним законопроектом, нестимуть відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від 12 до 15 років, з подальшим позбавленням права обіймати посаду в державних органах, посаду Глави Адміністрації Президента, Голови та членів Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, Голови Державного комітету телебачення і радіомовлення України та його заступників, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та його представників і т.д. строком на 10 років.
Картка законопроекту №7425: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=63192
Картка законопроекту №7426: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=63193