31 грудня 2020 року набирає чинності Регламент ЄС 2019/947 щодо правил та процедур експлуатації безпілотних літальних апаратів.
Цей документ замінив чинні національні правила в країнах-членах ЄС і встановив правові рамки як для комерційних дронів, так і для безпілотників розважального характеру. Основним нововведенням є поява трьох категорій залежно від оцінки ризику конкретної польотної операції:
- Відкрита категорія або дрони низького ризику: операторам таких дронів не потрібен попередній дозвіл компетентних органів чи попередня декларація польоту.
- Специфічна категорія або дрони середнього ризику: операторам таких дронів потрібно отримати дозвіл від авіаційних органів до початку польоту, за винятком стандартних сценаріїв, для яких достатньо попередньої декларації оператора про відповідність польотної операції усім вимогам ЄС, у тому числі щодо захисту персональних даних, або сертифікату оператора з привілеями.
На даний момент є два стандартні сценарії: |
|
STS-01 “Urban VLOS” |
STS-02 “Rural BVLOS” |
в міському (густонаселеному) середовищі лише при візуальній прямій видимості на максимальній висоті 120 м, при швидкості менше 5 м/с вага злітного об’єкта до 25 кг. |
в сільському (малонаселеному) середовищі можливі операції поза зоною видимості на максимальній висоті 120 м, в радіусі 1 км без візуальних спостерігачів, в радіусі 2 км зі спостерігачами вага злітного об’єкта до 25 кг. |
- Сертифікована категорія або дрони високого ризику: стосується літальних апаратів розміром більше трьох метрів або призначених для перельоту людей або для перевезення людей. Такі безпілотники, їх дизайн, виробництво та обслуговування мають бути сертифіковані.
Крім того, всі власники дронів вагою більше 250 грамів та з камерою підлягають реєстрації, незалежно від категорії польотних операцій. Така реєстрація необхідна, зокрема, враховуючи ризики для конфіденційності та захисту персональних даних.
Наприклад, орган цивільної авіації Республіки Польща створив окремий сайт drony.ulc.gov.pl, на якому власники безпілотників можуть зареєструватись та пройти онлайн-курс щодо безпеки у повітрі, страхування, конфіденційності та захисту даних.
17 грудня 2020 року Агентство авіаційної безпеки Європейського Союзу (EASA) також опублікувало документи, які врегулювали доставку посилок у містах та доставку предметів першої необхідності у кризові зони (зокрема, безпечне транспортування медичного обладнання та вакцин).
EASA дозволило використовувати дрони середнього ризику у місті! Для цього EASA внесло зміни до методології оцінки ризиків щодо польоту над населеними пунктами та зібраннями людей. Такі зміни є відповіддю на спалах COVID-19 та є результатом липневих пропозицій EASA та отриманих від громадськості коментарів.
Завдяки цим документам європейські оператори зможуть використовувати безпілотники в населених районах. Тільки уявіть, вже у 2021 році посилки, медичне обладнання та вакцини зможуть доставляти дронами, неймовірно!