Законопроєкт про реформування ринку реклами: яких змін та новел чекати

May 3, 2023

2 травня 2023 року Верховна Рада України проголосувала у першому читанні за проект Закону №9206 про внесення змін до Закону України “Про рекламу”.

Законопроект є ще одним кроком до ЄС. Він імплементує у наше законодавство Європейську конвенцію про транскордонне телебачення і Директиву Європейського парламенту та Ради 2010/13/ЄС про аудіовізуальні медіапослуги. 

Депутати підтримали проект 320 голосами “за”. Автори законопроєкту зазначають, що його ухвалення створить сучасні європейські умови для забезпечення належного захисту інтересів споживачів. Одна з цілей проєкту – захист рекламного ринку України від негативного впливу ззовні. Наприклад, не дати поширювати рекламу в нашій країні іноземним суб’єктам, пов’язаним з державою-агресором.

Тож законопроект № 9206 пропонує:

  • Привести термінологію Закону України «Про рекламу» у відповідність до Директиви ЄС про аудіовізуальні медіапослуги та Закону України «Про медіа»:

уточнюється поняття реклами та її форм, запроваджується поняття «користувацького контенту» та реклами у ньому, вводиться термін і регулювання «продакт-плейсменту»;

  • Запровадити чіткі критерії для ідентифікації реклами, яка потрапляє під юрисдикцію України;
  • Уточнити вимоги до наявності необхідних ліцензій та дозволів на рекламовані товари та послуги:

резиденти інших держав, які рекламують товари та послуги на території України, повинні мати відповідні ліцензії чи дозволи на реалізацію таких товарів та послуг відповідно до законодавства країни, де вони здійснюють свою діяльність;

  • Удосконалити регулювання соціальної реклами:

допускається показ зброї і посилання на рекламодавця, якщо рекламодавцем є державний орган, орган місцевого самоврядування, міжнародна організація тощо;

  • Спростити правила переривання рекламою трансляції фільмів, програм новин та програм для дітей:

реклама транслюється не частіше одного разу кожні 30 хвилин, а під час трансляції програм, які складаються з автономних частин, або спортивних подій реклама має розміщуватися в перервах між їх частинами;

  • Збільшити до 20 % рекламну квоту:

в лінійних аудіальних та аудіовізуальних медіа у кожному проміжку часу між 6.00 та 18.00 і між 18.00 та 24.00 годинами час, відведений для розміщення рекламних роликів і телепродажу, не може перевищувати 20 %;

  • Запровадити саморегулювання та співрегулювання у сфері реклами:

прийняти кодекси (правила) створення та розповсюдження реклами, зокрема щодо реклами алкогольних напоїв та реклами, включеної до дитячих програм, присвяченої харчовим продуктам та напоям із вмістом жирів, транс-жирних кислот, солі соди або цукру, надмірне споживання яких не рекомендоване дітям;

  • Заборонити збирати і використовувати персональні дані дітей з комерційною метою як прямий маркетинг;
  • Врегулювати рекламу на платформах спільного доступу до відео та спільного доступу до інформації, а також з використанням електронних комунікацій (месенджери, боти, віртуальна та доповнена реальність, будь-які цифрові технології), встановити обов’язкове маркування реклами, а також заборонити спам;
  • Заборонити спонсорування з використанням ТМ (торговельної марки) для електронних сигарет та схожих застосунків;
  • Додати до переліку органів контролю орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері інтелектуальної власності (в частині боротьби з рекламою на піратських сайтах) – Національний орган інтелектуальної власності.

Важливим положенням є заборона будь-якої реклами резидентів країни-агресора, а також заборона вміщувати в рекламі дискримінаційні твердження або зображення, які розпалюють ненависть, ворожнечу чи жорстокість.

Проект Закону прийняли за основу та доручили Комітету ВРУ з питань гуманітарної та інформаційної політики підготувати його до другого читання.