ЦЕДЕМ взяв участь у Donbas Media Forum 2025. Головні висновки

October 14, 2025

Експерти Центру демократії та верховенства права взяли участь у Donbas Media Forum 2025, що проходив з 9 по 11 жовтня у Києві. До модерації дискусій та активних обговорень долучались: Тарас Шевченко (співзасновник та директор із розвитку ЦЕДЕМ), Ігор Розкладай (заступник директорки та головний медійний експерт ЦЕДЕМ ), Ірина Субота (менеджерка проєктів напряму «Незалежні медіа» ЦЕДЕМ) та Павло Бурдяк  (аналітик напряму «Незалежні медіа»).

DONBAS MEDIA FORUM – щорічна конференція, що збирає журналістів і медіаменеджерів України та світу, дає можливість обговорити актуальні проблеми професії та налагодити комунікацію. Заснована медіаорганізацією DII-Ukraine у 2015 році. Цього року Форум відбувся вже вдесяте. ЦЕДЕМ був активно залучений як партнер для організації та участі у заходах ювілейної програми. До заходу долучились 1426 учасників, відбулось 75 дискусій та воркшопів.

Ігор Розкладай, заступник директорки та головний медійний експерт ЦЕДЕМ, модерував дві панельні дискусії 9 та 11 жовтня:

1. 11 жовтня ЦЕДЕМ організував панельну дискусію «Чи можна побороти дезінформацію щодо українців за кордоном?», де говорили про те, як саме працює російська пропаганда за кордоном. Про те, як насправді працюють локальні Telegram-канали, псевдомедійні сторінки, як використовують «місцевих експертів» і навіть культурні чи гуманітарні проєкти.

«Російська дезінформація вбиває», – заявив Ігор Розкладай. «Заборонені у країнах ЄС російські ресурси обходять санкції: створюють дзеркальні сайти, додаткові Telegram-канали. Крім того, хоч наразі санкції ЄС введені проти 27 російських пропагандистських ресурсів, але, як показує наше дослідження, хоча б один Telegram-канал заблокований лише у 16 з них», – озвучила Ірина Субота та поділилась результатами дослідження ЦЕДЕМ про способи, як росія проникає в інфопростір Європи. Ознайомитись із дослідженням можна за посиланням.

Серед учасників дискусії також були: Олена Кім (Network Associazioni per Ucraina (NAU), Маргарита Ситник (Голка), Сергій Жуков (Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки) та Світлана Сліпченко (Vox Ukraine).


Одразу по завершенню панельної дискусії, Ігор Розкладай та Ірина Субота доєднались до Куточка безпеки, де проводили консультації з питань безпеки в соцмережах, розпізнавання дезінформації та захисту від шахрайських схем. Захід було організовано спільно з ЦЕДЕМ за підтримки Фонду імені Гайнріха Бьолля

2. 11 жовтня ЦЕДЕМ за підтримки Фонду імені Гайнріха Бьолля провів панельну дискусію «Брехня на стероїдах: штучний інтелект як інструмент впливу і обману в соцмережах» обговорення теж модерував Ігор Розкладай.

Під час панелі експерти говорили про те, як саме штучний інтелект використовують для створення і поширення неправдивого контенту, як соціальні платформи підсилюють ці процеси та що нам варто робити, аби «брехня на стероїдах» не перетворилася на нову норму. Обговорили те, що ШІ спростив і здешевив виробництво ботів-коментаторів і генерацію фото/відеоконтенту. Головне не ігнорувати формування довіри до якісних медіа, адже матимемо хаос під час виборів та суспільних криз.

«Ми всі розуміємо, що це величезна чорна діра, яка не є в нашій юрисдикції. Тому заборонити канали телеграм в Україні неможливо насправді. Але важливо розуміти, що там відбувається», – озвучив Ігор Розкладай.

Павло Бурдяк, аналітик ЦЕДЕМ, вперше презентував своє дослідження «Небезпека у стрічці Facebook: клікбейт і таргетована реклама як знаряддя маніпуляцій та шахрайства», проведене за підтримки Фонду ім. Гайнріха Бьолля: «Ми виявили два основні підтипи маніпуляції, які проявляються у Фейсбук, де активно задіяний штучний інтелект. Перший тип це клікбейтні сторінки, які використовують контент, згенерований ШІ, для того, щоб наростити певну аудиторію. І коли їм вдається наростити аудиторію, вони вже проявляють своє справжнє обличчя і поширюють певний зловмисний контент. І другий тип це фейки, заражені штучним інтелектом, які використовуються в рекламі шахраями для того, щоб обдурити українських користувачів».

Серед учасників дискусії були: Павло Бурдяк, Юлія Чикольба (CIR), Юлія Дукач (OpneMind) та Ольга Юркова (StopFake).

Тарас Шевченко, співзасновник та директор із розвитку ЦЕДЕМ, модерував дві динамічні дискусії 10 та 11 жовтня:
1) 10 жовтня – дискусію «Медіаландшафт України 2030: сценарії», де учасники обговорили про майбутнє медіа і те, що його якість залежить лише від наших дій зараз. Пригадали та радили переглянути документальний фільм «Друге дихання» про підкорення Кіліманджаро українськими ветеранами з ампутаціями. Учасники дискусії: Андрій Боборикін (виконавчий директор «Української правди»), Володимир Гончаревський (директор з розвитку TAVR Media), Олександр Богуцький (CEO Starlight Media), Євгенія Кравчук (народна депутатка України), Вікторія Мурована (головна продюсерка цифрових платформ, Суспільне Мовлення), Олександр Ткаченко (самозайнята особа).

Тарас Шевченко, модеруючи дискусію, розпочав: «Непростий час. Непроста була ніч, непрості загалом зараз місяці, і, напевно, говорити про майбутнє, про якісь горизонти складно. Не лише тому, що прогнози не завжди збуваються, але й складно говорити про медіа ландшафт, коли незрозуміла політична військова ситуація. Але саме тому важливо про майбутнє думати вже зараз».

Учасники обговорили кінець «золотої епохи» лінійного ТБ і радіо, адже медіа остаточно переходять у багатоплатформну екосистему та борються за увагу аудиторії в цифрових середовищах. Обговорили роль держави, яка має підтримувати легальних виробників і український контент. Не боятися інтегрувати штучний інтелект для виробництва та дистрибуції, проте контролювати. До прикладу, «Суспільне» вже пришвидшує перехід до гібридного мовлення, інвестує в цифрову інфраструктуру, дитячі продукти й локальні філії.

2) 11 жовтня відбулася дискусія «Блогери та журналісти: співіснування, конкуренція чи синергія?», яку модерував Тарас Шевченко. Серед експертів відбулась розмова про етику та стандарти, чи мають вони бути у блогерів і чи не застаріли для журналістів. Своїми думками про це ділилися виконавчий директор Ґрунт Медіа Олексій Ведяєв, журналіст The Kyiv Independent Данило Мокрик, керівник Центру вивчення окупації Петро Андрющенко, журналіст, письменник Денис Казанський та ведуча ТСН, менторка соціального проєкту «Здійсни мрію» від 1+1 media Наталя Островська.

Серед основних висновків прозвучало те, що блогер та журналіст – поняття, які лежать у різних площинах. Деколи вони перетинаються, а деколи – ні. Однак, відповідальність має бути в обох цих площинах. Крім того, зараз блогери мають можливість задавати тренди. Але вони мають думку підписників як єдину відповідальність, на відміну від медіа.


10-й ювілейний Donbas Media Forum заповнив простір Національного музею історії України у Другій світовій війні важливими сенсами. Адже робота медіа – це про стійкість і точку опори для суспільства. Це нагадування про те, як важливо спільними зусиллями протистояти свободі брехні й посилювати свободу слова.