Підсумки 2021 та тренди 2022 року для організацій, партнерств та коаліцій

January 21, 2022

Матеріал опубліковано на платформі “Громадський простір”

Підсумки 2021 року. Нова ковідна реальність

Для громадських організацій, коаліцій та партнерств цей рік був роком адаптації до кризи та часткового повернення до живих форматів з вакцинованими людьми. Багато людей у 2021 році зробили чітким пріоритетом не громадську діяльність, а власне здоров’я та добробут. Організації нарощують свою інституційну спроможність, здатність вистояти в часи кризи і ставати сильнішими. Йдеться про адаптивність, уміння бути гнучким, жити без офісів в онлайн-форматах і навпаки – швидко виходити з онлайну на вулиці. Дуже багато заходів відбувалося на відкритому повітрі, в безпосередньому контакті з людьми. Психологічно сильнішими також стали люди. Організації почали на серйозному рівні розбиратися, чому стається емоційне вигорання, що його пришвидшує, і загалом займатися психічним здоров’ям.

Ще одним підсумком 2021 року можна вважати орієнтацію на зміцнення фандрайзингу, фінансового боку громадських організацій. Люди переосмислюють свою діяльність та перетворюють її в соціальні бізнеси. Робота ГО стала професійною, чіткою, більш корисною для людей. 

Звичайно, підсумком 2021 року є розквіт онлайн-комунікацій. До прикладу, сторітелінг. З’явилося багато новинних каналів, ютуб-сторінок. Велика частка припадає на місцеві проєкти та ініціативи. Саме вони – головний пріоритет для українського громадянського суспільства.

Велику роль відіграли культурно-мистецькі заходи, які через карантинні обмеження не могли бути втілені в повній мірі, але вже літо 2021 року показало, скільки фестивалів відновили свою роботу, скільки виставок знову відкрилися. Для коаліцій такі заходи вже звичні, але стали по-новому відкритим майданчиком для комунікації і з громадянами, і з владою, і з усіма іншими суб’єктами. 

Що стане трендом 2022 року

Запобігання вигоранню. 

Після тотальної боротьби з вигоранням, яке пройшлося хвилею по громадських організаціях та коаліціях, я бачу великий виклик: навчитися працювати над запобіганням цьому, розвивати емоційний інтелект. Всередині організації ефективним методом будуть тренінги з розвитку емоційного інтелекту, психологічної підтримки. Організації, які зможуть собі це дозволити, будуть вводити посаду психолога організації.

Оборона країни. 

Наступний тренд полягатиме в тому, що кожна організація визначиться із своєю роллю в обороні країни: інформування, боротьба з фейками, внутрішня робота з територіальною обороною. Цей тренд на підвищення рівня обороноздатності буде розкритий у наступному році. Оскільки ми маємо значний інформаційний тиск у світі, є велика ймовірність ескалації конфлікту з Кремлем. Громадянське суспільство завжди одним з перших відповідало на загрозу зі сходу. Тепер ця відповідь стане більш системною та чіткою. Це буквально перетвориться на те, що багато громадських активістів будуть ініціювати заходи з підвищення громадянської оборони, організації будуть шукати свою нішу, яку займуть, в тому, щоб робити обороноздатність. Це може бути як перевірка зокрема, як місцева влада готується до територіальної оборони. Щиро вірю в те, що українське громадянське суспільство знає й буде говорити про своє місце в обороні країни.

Головним словом 2020 року буде “спільнота”. 

Ще однією ціллю громадських інституцій стануть спільноти. Не погоджуюся з колегами, які дивляться на спільноти як на групу прихильників, котрі мають своїми донатами підвищувати сталість наших структур. Я бачу спільноту як людей, що є співучасниками діяльності, де ресурсна підтримка є одним із механізмів співучасті. “Спільнота” – це для мене ключове слово 2022 року, і будь-яка організація, яка не працює зі своєю спільнотою, із людьми, які вболівають і розбудовують її, приречена на труднощі в своїй роботі. Якраз будування цих спільнот – це той тренд, який я хочу бачити, і вірю в нього в 2022 році. Спільноти будуть характерною ознакою для громадських організацій чи коаліцій, які розвивають свою інституційну спроможність. Цей тренд розбудови спільнот навколо стане тотальним і збільшить вплив інституцій громадянського суспільства на те, що вони роблять для країни. Розбудова цих спільнот та ширших кіл буде ґрунтуватися не тільки на фінансовій залученості, а й на вмінні, навичках, знаннях, цінностях.  Якраз комунікація своїх цінностей та принципів буде залучати та будувати навколо організацій те, що можна назвати спільнотою. Прекрасним прикладом такої розбудови спільноти я вважаю базу прихильників (люди, які підтримують проєкт на патреоні, до прикладу). Я бачу розбудову таких великих спільнот біля організацій, що займаються інклюзією, екологією, урбаністикою в різних містах України. Мені здається, це стане трендом в 2022 році.