Депутат пропонує змінити межі відповідальності за злочини проти журналістів та громадських діячів

1 лютого 2019 року в Парламенті зареєстрували Проект Закону «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо посилення захисту громадських діячів та професійної діяльності журналістів» (Проект №9521, н.д. Юрій Дерев’янко), який передбачає зміни до відповідних актів.

Перш за все, проект дає визначення «громадського діяча», якими, в розумінні окремих статей Кримінального кодексу , є керівники, члени політичних партій, громадських, профспілкових, релігійних організацій та інших громадських об’єднань.

Базуючись на цьому, пропонується відкоригувати диспозицію статей 112 (посягання на державного чи громадського діяча) та 346 (погроза або насильство щодо державного чи громадського діяча) Кодексу, де в чинній редакції серед громадських діячів зазначені лише керівники партій. Більше того, автор додає ще одну статтю 344-1, тим самим, встановлюючи новий склад злочину – незаконний вплив у будь-якій формі на громадського діяча з метою перешкодити реалізації ним своїх прав або примушування прийняти незаконні рішення чи вчинити незаконні дії. За вказані дії передбачена санкція у вигляді штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк від трьох до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк, а якщо це вчинила особа, використовуючи своє службове становище – штраф варіюється від трьохсот до п’ятисот неоподаткованих мінімумів, обмеження або позбавлення волі – до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатись певною діяльністю до трьох років або без такого.

Крім того, пропонується збільшити санкцію за перешкоджання законній діяльності журналіста (ст. 171 Кодексу), замінивши штраф або арешт обмеженням волі (максимум – 3, 4, 5 років в залежності від виду складу злочину). Серед інших пропозицій – застосувати лише обмеження волі з більшим мінімальним строком (від чотирьох років) у кваліфікованих складах замість наявних альтернатив (виправні роботи до двох років, арешт до шести місяців, обмеження волі до трьох років, позбавлення волі на той же строк) за  погрози або насильство щодо журналіста (ст. 345-1). Також проект передбачає заміну штрафу обмеженням волі у розмірі від трьох до п’яти років за умисне знищення або пошкодження майна журналіста (ст. 347-1). При цьому, згідно з Проектом, до журналістів також будуть прирівнюватись працівник засобу масової інформації, його керівник, засновник (співзасновник) засобу масової інформації, керівник, засновник (співзасновник) видавця або розповсюджувача засобу масової інформації. Належність особи до засобу масової інформації, його видавця або розповсюджувача підтверджується редакційним або службовим посвідченням чи іншим документом, виданим засобом масової інформації, його редакцією, його видавцем або розповсюджувачем, професійною чи творчою спілкою журналістів.

Останнє – автор пропонує змінити підслідність злочинів, передбачених згаданими статтями 171, 344-1, 345-1, 346-1, 347-1. Проект передбачає віднести їх до підслідності Служби безпеки України, в той час як чинна редакція відносить наявні в Кодексі статті до підслідності Нацполіції.

Наразі, Проект опрацьовується в профільному Комітеті.

Картка законопроекту: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=65406.

Ми надаємо безоплатні консультації із юридичних питань у сфері інформаційного та медійного права. Будемо раді поділитися з вами своїм досвідом.

Листи з інших питань не розглядаються.

Докладніше про консультації

 

Для того, щоб отримати інформацію, яка вас цікавить, зверніться до нас за допомогою гарячої лінії: