З 10 по 28 липня проходить Міжнародна літня школа медіа права – освітній проект для медіаюристів від Центру демократії та верховенства права. Упродовж цього часу учасники з 5 країн відвідують лекції від українських та зарубіжних медіаекспертів та беруть участь у дискусіях на юридичні теми.
У другий тиждень Літньої школи відбулося 15 лекцій на широке коло тем, також учасники виконували практичні завдання.
Цього тижня темою Школи стали не лише медійні питання, а й втілення реформ та робота громадського сектору. Тарас Шевченко, директор ЦЕДЕМ, розповів, як виникла ідея створення Реанімаційного Пакету Реформ – коаліції провідних українських громадських організацій – її пріоритети, а також розповів про цикли вироблення політик. Зі структурою коаліції та процедурою ухвалення рішень всередині коаліції учасників школи ознайомив Артем Миргородський, керівник секретаріату РПР. А Вадим Міський, керівник відділу адвокації РПР, виділив найбільші досягнення коаліції та поділився практичними порадами для ефективної адвокації.
Реформаторську тему продовжив Ігор Розкладай, юрист Інституту Медіа Права (Центр демократії та верховенства права) лекцією про реформування українських медіа, зокрема створення Суспільного мовлення, роздержавлення преси та законодавчі зміни у медіасфері. На наступному занятті Ігор Розкладай розповів говорив про суспільну мораль та її значення у правовому полі. Учасники Літньої школи також провели короткі дебати щодо того, чи потрібен суспільству закон, що встановлює межі моральної поведінки.
З Тарасом Шевченком говорили про діяльність ЗМІ під час виборів. Розмежовували регулювання діяльності державних і приватних ЗМІ у цей період, а також вимоги до телебачення і радіо на противагу вимогам до преси. Окрім того, лектор розповів про європейську практику регулювання політичної реклами.
Про ще одну важливу для медіа тему – мовне питання, розповів Максим Дворовий, юрист Інституту Медіа Права (Центр демократії та верховенства права). Його лекція стосувалася правового регулювання використання мов, захисту мовних прав, а ще – практики ЄСПЛ у цій сфері.
Більше про практику ЄСПЛ розповіла Людмила Опришко, адвокат, медіаюрист, Платформа прав людини. Експертка зосередила увагу на яскравих справах щодо України, зокрема, за позовами “Української Прес-Групи” та ТОВ “Інститут економічних реформ”. Також вона поділилася власним досвідом адвокатської діяльності у ЄСПЛ та виграних справ.
Учасники Літньої школи продовжили аналізувати структуру статті 10 ЄКПЛ у розрізі необхідності обмежень свободи слова у демократичному суспільстві. Разом з Тарасом Шевченком обговорювали цю тему, а також справу «Хендісайд проти Сполученого Королівства», висновок у якій став базовим для захисту свободи слова від неправомірних обмежень. Окрім того, обговорили особливості права на відповідь та інститут спростування неправдивої інформації.
Наступним питанням на Літній школі був доступ до інформації. Тобі Мендель, медіаексперт, голова наглядової ради Центру права та демократії говорив про ідеї права на доступ до інформації та важливість чітких процедур для його забезпечення. Ще одну лекцію він присвятив використанню ІТ-технологій для доступу до інформації. Що працює краще: запит через е-mail чи онлайн платформу і як Мексика побудувала одну з кращих світових платформ для адміністрування запитів – про це йшлося на лекції. Також Тобі Мендель розповів про моделі органів нагляду у сфері доступу: переваги і недоліки їх рішень та різних способів оскарження відмови.
Тобі Мендель також розповів про мову ненависті, зокрема, порівнюючи моделі США та країн Європи. У демократичній країні заборона мови ненависті не означає надмірного обмеження свободи висловлювання, бо завжди зрозуміло, де проходить межа, – вважає він. У продовження лекції медіаексперт також обговорив з учасниками школи захист персональних даних та приватності, зокрема у сучасний період розвитку новітніх технологій.
Про роботу Комітету ООН з прав людини та його спеціальні процедури для захисту прав людини розповіла Тетяна Олексіюк, заступник директора ЦЕДЕМ. Вона ознайомила слухачів з Універсальним періодичним оглядом та наголосила на важливості зусиль правозахисних організацій для покращення стану прав людини.
Також учасники школи відвідали Національну Суспільну Телерадіокомпанію України, де Дарія Юровська, її програмний директор, та Микола Чернотицький, член правління ПАТ “НСТУ”, розповідали про те, яким має стати суспільний мовник та які заходи будуть здійснені для цього найближчим часом. Вони звернули увагу на те, що одним із ключових критеріїв успішності мовника вважатимуть довіру глядачів, а не його рейтинги, а також, що пріоритет матиме контент, а не платформа, через яку він доходитиме до громадян.
Проведення Літньої школи здійснюється завдяки підтримці американського народу, яка була надана через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз. Зміст програми Літньої школи є винятково відповідальністю організації Центр демократії та верховенства права і необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Інтерньюз.
Проведення літньої школи в 2017 році стало можливим завдяки підтримці проекту Ради Європи “Свобода медіа в Україні”, який здійснюється в рамках Рамкової програми співпраці (РПС) Ради Європи і Європейського союзу для Вірменії, Азербайджану, Грузії, Республіки Молдова, України та Білорусі.
Літня школа медіа права також проводиться за підтримки проекту Ради Європи “Укріплення свободи медіа та створення системи Суспільного мовлення в Україні”.