Мовний закон: сфера обслуговування переходить на українську

January 18, 2021

16 січня 2021 року набула чинності стаття 30 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, яка передбачає остаточний перехід галузі обслуговування на українську мову. 

Що змінюється?

  1. За замовчуванням українською до своїх клієнтів мають звертатися працівники магазинів, супермаркетів, ТРЦ, ресторанів, кав’ярень, клубів, АЗС, медзакладів, банків, закладів освіти, аптек тощо.
  2. Державною мовою також має подаватися інформація на цінниках, у інструкціях, меню, на маркуванні, технічних характеристиках товару та квитках. 
  3. Водночас інформація українською мовою про товари та послуги може дублюватися іншими мовами. У такому разі обсяг інформації українською не може бути меншим за встановлений законом про захист прав споживачів обов’язковий обсяг.
  4. В інформації про товари, роботи чи послуги закон допускає використання слів, скорочень, абревіатур та позначень англійською мовою та/або з використанням літер латинського та/або грецького алфавітів.
  5. Суб’єкти електронної комерції, зареєстровані в Україні, зобов’язуються забезпечити надання інформації державною мовою, зокрема і щодо предмету електронного договору;
  6. У випадку, якщо ви недостатньо розумієте українську або звикли використовувати іноземну мову у побуті, ви можете попросити працівника обслуговувати вас іншою мовою, якщо останній погодиться й може нею вільно спілкуватися.

Як діяти, якщо вам відмовили у обслуговуванні українською?

  1. Спробуйте владнати ситуацію на місці та попросити працівника обслуговувати вас державною мовою;
  2. У разі відмови працівника, зверніться до керівництва закладу або на “гарячу лінію” установи: торговельної мережі, АЗС, аптеки тощо;
  3. Якщо ваше право порушили, зафіксуйте факт відмови (аудіо-, відеозапис, письмове підтвердження очевидців), а також дані суб’єкта господарювання/установи (назва, місцезнаходження, контакти);
  4. Подайте скаргу до Уповноваженого із захисту державної мови на поштову адресу 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12, електронну скриньку skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповніть відповідну форму на сайті Уповноваженого https://mova-ombudsman.gov.ua/.

Пам’ятайте!!!

У скарзі обов’язково має бути зазначено:

  • прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи;
  • викладено суть скарги;
  • коли, де, ким, яким чином порушено ваше право;
  • докази на підтвердження.

Скарга  подається протягом 6 місяців з дня виявлення порушення.

  
Відповідальність за порушення Закону

  1. Якщо суб’єкт господарювання порушив вимоги статті 30 вперше, Уповноважений чи його представник складає акт про результати здійснення контролю за застосуванням державної мови, а також оголошує такому суб’єкту попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів від дати складення акта. Суб’єкт господарювання, у свою чергу, має провести роз’яснювальну роботу з працівником, який відмовився спілкуватися з клієнтом українською.
  2. У разі повторного порушення протягом року на заклад чекає штраф від 5100 до 6800 гривень. Скласти протокол і виписати штраф має уповноважений або його представник. Омбудсмен за потреби може залучати працівників поліції, органів державної та місцевої влади. 

Таким чином, запропоновані нововведення сприятимуть впровадженню культури спілкування в Україні державною мовою та збільшенню використання української мови у публічній сфері. Окрім того, закон не забороняє використання інших мов, він лише гарантує право почути рідну мову під час обслуговування. Підстав для хвилювань споживачів немає, Закон жодним чином не обмежує їхні права, оскільки саме клієнт модерує діалог у сфері сервісу й визначає комфортні для себе умови спілкування.