Звіт Наглядової ради Facebook за 2022: під збільшувальним склом

June 9, 2023

6 червня 2023 року Наглядова рада опублікувала Річний звіт про свою роботу в 2022 році.

Наглядова рада – це незалежний орган, який перевіряє рішення щодо модерації контенту Facebook та Instagram, розглядає скарги користувачів на рішення щодо видалення контенту. 

У Річному звіті Наглядової ради за 2022 рік йдеться про:

  • Обрання 7 пріоритетних сфер, на яких рада хоче сконцентруватися в 2023 році;
  • Надання для Meta 91 рекомендації щодо формування її правил та взаємодії з користувачами;
  • Кількість скарг, які було подано до Наглядової ради в 2022 році і про те, які скарги обираються для розгляду;
  • Застосування міжнародних стандартів з прав людини до модерації контенту;
  • Залучення громадськості до формування політик соціальних мереж;
  • Плани на 2023 рік;
  • Рекомендації щодо функціонування наглядової ради з модерації контенту, які можуть допомогти іншим технологічним компаніям, що прагнуть створити наглядову раду.

НАГЛЯДОВА РАДА ОБРАЛА 7 СТРАТЕГІЧНИХ ПРІОРИТЕТІВ 

У жовтні 2022 року Наглядова рада оприлюднила 7 стратегічних пріоритетів, заснованих на аналізі поданих скарг та проблем, з якими стикаються користувачі соцмереж. Тепер ці пріоритети будуть визначати, які категорії справ Наглядова рада буде відбирати для розгляду, а також що потрібно зробити, аби запобігти порушенню прав користувачів. 

  • Вибори та громадський простір

Соціальні медіа часто стикаються з проблемою: як послідовно застосовувати свої стандарти (зокрема під час виборів та масштабних протестів) і не порушувати свободу вираження поглядів. 

Необхідно дослідити обов’язки Meta під час виборів, протестів тощо.

  • Кризові та конфліктні ситуації

Під час кризових ситуацій, таких як збройні конфлікти, терористичні атаки тощо, соціальні медіа можуть допомогти людям обмінюватися критично важливою інформацією, обговорювати важливі суспільні питання та залишатися в безпеці. 

З іншого боку, вони також можуть створювати середовище для поширення дезінформації та ненависті. 

Необхідно дослідити роль Meta у захисті свободи вираження поглядів, а також її готовність запобігати потенційній шкоді, яку можуть завдати її продукти під час збройних конфліктів, громадянських заворушень та інших надзвичайних ситуацій.

  • Гендер

Жінки, небінарні люди та трансгендери стикаються з перешкодами у реалізації своїх прав на свободу вираження поглядів у соціальних мережах. 

Необхідно дослідити ґендерні перешкоди, з якими стикаються жінки та ЛГБТ спільнота при здійсненні своїх прав на свободу вираження поглядів.

  • Мова ворожнечі та ненависті проти вразливих груп

Мова ворожнечі створює середовище дискримінації та ворожості до представників вразливих груп. Вона часто залежить від контексту і завдає шкоди, яка поступово накопичується з плином часу. 

Необхідно дослідити, як Meta повинна захищати членів вразливих груп. Водночас, обмеження на мову ворожнечі не повинні бути надмірно жорсткими та обмежувати свободу вираження поглядів.

  • Використання урядами платформ Meta

Уряди використовують Facebook та Instagram для розповсюдження своєї політики та надсилають запити до Meta про видалення контенту. 

Необхідно дослідити, як державні суб’єкти використовують платформи Meta, як вони можуть впливати на контент та політику модерації контенту (іноді в непрозорий спосіб), а також наслідки втручання держави в модерацію контенту.

  • Справедливе ставлення до користувачів

Коли контент людей видаляється з Facebook та Instagram, користувачам не завжди повідомляють, яке саме правило вони порушили. 

Необхідно дослідити, як Meta може давати користувачам більше конкретики та гарантувати можливість оскаржити видалення дописів.

  • Автоматизоване впровадження політик і керування контентом

Існує брак прозорості та розуміння того, як працюють автоматизовані системи Meta і як вони впливають на контент, який бачать користувачі. 

Необхідно дослідити, як слід розробляти і перевіряти автоматизовані системи, щоб вони працювали ефективно та не обмежували права користувачів. 

НАГЛЯДОВА РАДА НАДАЛА META 91 РЕКОМЕНДАЦІЮ

Особливе місце у Річному звіті займають рекомендації, які підготувала Наглядова рада для Meta щодо формування її правил та взаємодії з користувачами. У 2022 році було надано 91 рекомендацію, багато з яких Meta реалізувала на практиці, а саме:

  • Почала розповідати людям, яку саме політику порушив їхній контент при його видаленні: мова ворожнечі, небезпечні особи та організації, залякування та переслідування тощо;
  • Почала систематично оцінювати рівень прозорості та зрозумілості своїх повідомлень для користувачів;
  • Удосконалила спосіб виявлення в Instagram контексту раку молочної залози, що сприяло змінам, коли тисячі дописів були не видалені автоматично, а надіслані на додаткову перевірку;
  • Запровадила нову систему повідомлень, що інформують користувачів про те, хто перевіряв їхній видалений контент – автоматизована система чи людина;
  • Створила новий розділ у Стандартах спільноти про дезінформацію;
  • Запровадила Протокол кризової політики, щоб зробити своє реагування на кризові ситуації більш послідовним, розпочала перегляд своєї політики щодо небезпечних осіб та організацій;
  • Запустила нові сповіщення, які повідомляють користувачам, коли їхній доступ до контенту був обмежений через місцеве законодавство на вимогу уряду.

Також Наглядова рада наголосила на тому, що певні дії Meta ще повинна здійснити: 

  1. Уніфікувати правила Facebook та Instagram.
  2. Перекласти внутрішні інструкції для модераторів мовами, якими вони модерують контент.
  3. Надати більше інформації про те, які дописи “варті уваги” і можуть поширюватися, хоча і не відповідають стандартам повною мірою. 

МАЙЖЕ 1,3 МЛН СКАРГ БУЛО ПОДАНО ДО НАГЛЯДОВОЇ РАДИ 

У 2022 році до Наглядової ради було подано 1 290 942 скарг.

Понад 2/3 скарг надійшло з США, Канади та Європи. 

Частка скарг з США та Канади дещо зменшилася з 49% у 2021 році до 47% у 2022 році. Втім, частка скарг з Європи зросла з 20% у 2021 році до 47% у 2022 році. 

Майкл МакКоннелл, співголова Наглядової ради заявив: “Ми намагаємося обирати справи, які мають реальний вплив і зачіпають проблеми, з якими часто стикається компанія”. 

Прийняти рішення про те, яка справа буде розглянута, а яка – ні, виявилося найскладнішим завданням. Наглядова рада зосереджується на справах, які порушують складні та важливі питання для суспільства. Ретельно відбираючи справи, Наглядова рада може покращити політику для всіх користувачів, а не лише для тих, чиї справи розглядаються. 

Наприклад, 16 листопада 2022 року Наглядова рада скасувала прийняте компанією Meta рішення про видалення допису у Facebook, у якому російську армію в Україні порівнювали з нацистами та цитували вірш із закликами вбивати фашистів. Текст супроводжував зображення померлої людини, яка була застрелена в Бучі. Наглядова рада скасувала і висновок компанії Meta стосовно того, що зображення мертвого тіла в дописі порушує вимоги Політики щодо зображення сцен насильства. Детальніше за посиланням

У 2022 році понад 69% скарг користувачів щодо відновлення контенту стосувалися лише двох Стандартів спільноти: 

  • насильство та підбурювання (46%);
  • мова ворожнечі (23%). 

Список справ для розгляду Наглядовою радою складав Комітет з відбору справ. Так у 2022 році було обрано 50 справ. Ще до їх розгляду Meta визнала помилковим своє початкове рішення у 32 з 50 справ, що потрапили до шорт-листа. Така статистика викликала занепокоєння, адже виникає питання точності модерації контенту Meta.

Наглядова рада у звіті доповіла, що під час розгляду справ вона аналізує, чи відповідає рішення Meta щодо видалення контенту цінностям і принципам компанії щодо дотримання прав людини. Рішення Наглядової ради є обов’язковими для Meta, і компанія повинна виконати їх протягом 7 днів з моменту публікації. У 2022 році опубліковано 12 рішень.

МОДЕРАЦІЯ КОНТЕНТУ ТА ПРАВА ЛЮДИНИ 

Наглядова рада зауважила, що міжнародні стандарти у галузі прав людини повинні застосовуватися під час модерації контенту. Якщо Meta буде їх враховувати, то модерація контенту стане більш справедливою.

Особливо це стосується свободи вираження поглядів. Треба враховувати статтю 19 Міжнародного пакту про громадянські та політичні права: “кожна людина має право на свободу вираження поглядів… здійснення [цього] права може підлягає певним обмеженням, але тільки … які передбачені законом і є необхідними”. 

Тож під час модерації контенту треба проводити трискладовий тест для оцінки обмежень вираження поглядів:

  • Чи відповідає обмеження принципу законності? Оцінити, чи правила, на які спиралася Meta, приймаючи своє рішення про видалення, доступні та достатньо чіткі, щоб користувачі могли їх зрозуміти та дотримуватися.
  • Чи має запропоноване обмеження законну мету? Проаналізувати, чи рішення переслідує мету, яка сумісна з правами людини та є законною. 
  • Чи було обмеження необхідним і пропорційним? Встановити, чи було видалення контенту мінімальним засобом втручання для досягнення мети, і чи було обмеження пропорційне інтересам, що захищаються.

У кожному своєму рішенні Наглядова рада надає детальний аналіз прав людини, які обмежені в тій чи іншій справі. Адже рішення соціальних мереж можуть мати серйозні наслідки для прав людини, зокрема коли йдеться про контент під час конфлікту. 

Наглядова рада у 2022 році подала до ООН докладні матеріали, в яких описала еволюцію підходу застосування принципів прав людини до контентної політики та рішень цифрових платформ. 

НАГЛЯДОВА РАДА ЗАЛУЧИЛА ГРОМАДСЬКІСТЬ ДО СВОЄЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Особливу увагу в 2022 році Наглядова рада приділила залученню та коментарям громадськості. Наглядова рада постійно брала участь у публічних заходах і дебатах, пояснювала, чим вона займається, і обговорювала, чому глобальний підхід до модерації контенту важливий для користувачів. 

У 2022 році понад 1 000 зацікавлених сторін взяли участь у круглих столах, які Наглядова рада організувала для обговорення питань, порушених у конкретних справах. Ще 600 коментарів отримали від громадськості.

Така комунікація дає людям можливість висловити свою думку щодо рішень Наглядової ради, а також отримати експертну оцінку з питань мови, культури, політики та прав людини.

Наглядова рада також також розповсюдила інформаційний бюлетень “Across the Board”, щоб краще інформувати громадськість про діяльність Наглядової ради. 

У 2023 році комунікація продовжиться. Наглядова рада обіцяє скликати щонайменше один круглий стіл на місяць у різних куточках світу за участі академічних та правозахисних спільнот. Вони будуть зосереджені на 7 стратегічних пріоритетах. 

НАГЛЯДОВА РАДА ВИЗНАЧИЛА ПЛАНИ НА 2023 РІК

  • Опублікувати перші узагальнювальні рішення

З 50 справ, які Наглядова рада відібрала для розгляду у 2022 році, Meta негайно скасувала своє початкове рішення у 32 – відновивши або видаливши контент. У 2023 році члени Наглядової ради, які входять до складу Комітету з відбору справ відберуть деякі з цих справ для розгляду і підготують узагальнювальні рішення. У них будуть викладені рекомендації для Meta.

  • Оприлюднити перші оперативні рішення

Деякі справи в 2023 році Meta буде передавати Наглядовій раді у прискореному порядку. Підготовка та публікація рішення протягом декількох днів дозволить оперативно реагувати на питання, які викликають занепокоєння громадськості, а також на ситуації, що мають серйозні наслідки для прав людини. Прискорені рішення про те, видаляти чи залишати контент, будуть обов’язковими для Meta. Через часові обмеження в таких випадках не будуть враховувати коментарі громадськості, а рішення ухвалюватимуть на основі інформації, доступної на момент обговорення.

  • Затвердити оновлений склад Наглядової ради

Це необхідно для досягнення максимальної ефективності Наглядової ради. Спочатку очікувалося, що Наглядова рада буде складатися з 40 членів, але 3 роки роботи показали, що оптимальною кількістю членів, яка забезпечує своєчасне, регулярне та ефективне обговорення та прийняття рішень, є 26.

  • Поглибити взаємодію навколо 7 стратегічних пріоритетів

У 2023 році ці пріоритети визначатимуть справи, які Наглядова рада в кінцевому підсумку обиратиме для розгляду. Наглядова рада також попросила зацікавлені сторони, які спеціалізуються в цих сферах, звертатися до неї через процес публічних коментарів, круглих столів або індивідуально.

  • Розширити сферу впливу.

У 2023 році Наглядова рада продовжить діалог з Meta щодо подальшого розширення сфери впливу та отримання компетенцій виносити обов’язкові рішення щодо ширшого кола питань. 

  • Відстежувати, як Meta впроваджує рекомендації

Наглядова рада надаватиме у щоквартальних звітах інформацію про впровадження рекомендацій. А також вимагатиме від Meta надати докази того, що вона впровадила рекомендації.

НАГЛЯДОВА РАДА РОЗРОБИЛА П’ЯТЬ ПРИНЦИПІВ МОДЕРАЦІЇ КОНТЕНТУ

За 3 роки роботи Наглядова рада виділила п’ять принципів функціонування наглядового органу з модерації контенту. Ці принципи можуть застосовуватися технологічними компаніями, що прагнуть створити подібну наглядову раду.

  • Незалежність

Будь-який наглядовий орган повинен бути структурований так, щоб забезпечити можливість незалежного судження, бути вільним від комерційних, репутаційних чи політичних обмежень.

  • Прозорість

Щоб довіряти рішенням компанії, люди повинні розуміти, як ці рішення приймаються. Компанії повинні повідомляти користувачам, чому їхні дописи були видалені або акаунти деактивовані. Вони також також повинні більше пояснювати, чому вони приймають рішення, і бути прозорими, коли уряди або державні органи звертаються до них із вимогою видалити контент.

  • Багатоманітність

Багато користувачів соціальних мереж знаходяться за межами США та Європи. Для того, щоб мати можливість довіряти процесу прийняття рішень компанією, люди повинні відчувати, що їх почули і що вони представлені за столом прийняття рішень. Члени Наглядової ради живуть у 27 країнах світу і розмовляють 29 мовами. Така багатоманітність підвищує довіру до рішень.

  • Права людини

Міжнародні стандарти у галузі прав людини мають бути невід’ємною частиною модерації контенту. Вони застосовуються однаково до всіх і забезпечують основу для оцінки необхідності обмеження прав користувачів. 

  • Співпраця 

Незалежні наглядові органи матимуть тривалий вплив лише тоді, коли компанії нададуть їм доступ до своїх даних і процесів. Компанії також повинні демонструвати готовність впроваджувати рекомендації, як це зробила Meta з рекомендаціями Наглядової ради.