Відтепер українські інтернет-користувачі можуть вивчати правила поведінки у соцмережах та медійне законодавство у інтерактивному форматі. Зокрема, дізнатися, за що їх можуть заблокувати, коли настає відповідальність та як не передати свої персональні дані шахраям. Центр демократії та верховенства права розробив освітню гру “Вижити в Інтернеті – місія (не)здійсненна”, яка допоможе користувачам перевірити рівень своєї медійної грамотності.
Також медійні експерти ЦЕДЕМ напрацювали рекомендації для соціальної мережі Facebook, які підкреслюють низку суперечливих аспектів українських реалій та пропонують можливі варіанти вирішення: російську агресію, проблеми дезінформації та чорного піару. Про це йшлося під час прес-конференції, яку Центр демократії та верховенства права провів 30 січня в Українському кризовому медіа центрі.
Соціальна платформа Facebook в Україні нараховує 13 мільйонів користувачів, станом на 2019 рік. Ще у 2014 році було зареєстровано трохи більше трьох мільйонів українців. Лише за останній квартал минулого року українців у соцмережі побільшало на мільйон – ми треті в світі за показником зростання, і поступаємось лише Індії та Філіпінам. В Україні Facebook також є головною платформою для суспільно-політичного спілкування. Так, 43% українців назвали його найвагомішою соцмережею під час виборів. Тим часом, адміністрація FB користується Стандартами спільноти, які не враховують українські реалії – зокрема, агресію Росії.
“Стандарти спільноти Facebook є загальними і розроблені для усього світу загалом. Тож ми розробили рекомендації, які можуть допомогти врахувати український політичний контекст. Так, слід пам’ятати, що в Україні, на жаль, нікуди не поділася війна, тож не можна керуватися лише правилами мирного часу. Крім того, у соцмережі йдуть атаки на громадських активістів та журналістів”, – підкреслив Ігор Розкладай, головний експерт з медійного права ЦЕДЕМ. Наслідком цього є незрозумілі блокування українських користувачів.
Тож медійні юристи Центру демократії та верховенства права розробили власний проект рекомендацій для соціальної мережі. При цьому, у процесі створення рекомендацій, автори звертались за коментарями до експертів партнерських організацій. Так, юристи ЦЕДЕМ пропонують механізми захисту українців від інформаційної агресії Росії. Одним із таких механізмів може бути розробка окремої опції “контент пов’язаний зі збройною агресією”, яку зможе обрати користувач, який скаржитиметься на відповідний контент. Нині функціонал платформи передбачає лише наближені категорії, як от “мова ворожнечі” та “неправдиві новини”. Така зміна допоможе модераторам ретельніше вивчати пости, пов’язані з темою війни. Крім того, як один зі способів більш детального вивчення контенту, в тому числі неправдивого, опублікованого з метою завдання умисної шкоди, який поширила держава-агресор, автори розглядають чітку ідентифікацію подібних продуктів чи й навіть спільнот.
Також автори рекомендацій пропонують Facebook глибше вивчати скарги на журналістів, активістів та медіа, аби вони не ставали механізмом помсти опонентам. Зокрема, рекомендації юристів з медійного права ЦЕДЕМ розповсюджуються на такі проблеми як: дифамація, чорний піар, сторінки-одноденки та таргетована реклама. Експерти Центру закликають соцмережу вдатися до співрегулювання – співпрацювати з державними органами, які знають український контекст і закони. Такий механізм з 2018 року діє у Франції.
Під час заходу також була представлена онлайн-гра “Вижити в Інтернеті – місія (не)здійсненна”. Це інтерактивний інструмент, в якому зібрані питання, що виникають у користувачів в середовищі онлайн. Мета гри – допомогти зрозуміти як працює медійне право та система на прикладах. Специфіка гри полягає в тому, що неможливо отримати один ємний результат.
“При створенні гри ми проаналізували законодавство європейської практики та законодавство різних юрисдикцій, зокрема США. Також ми включили стандарти політик спільнот, таких як Facebook та Instagram. Відповідно, ми спонукаємо користувачів пам’ятати не лише про закон, а й звертати увагу на правила спільноти. Саме вони часом обмежують нас у певних опціях, але при цьому надають додаткові інструменти, про які більшість не підозрює”, – зазначила Єлизавета Алексіюк, юрист з медійного права ЦЕДЕМ.
Основними показниками в грі є приватність, популярність, впливовість та фінанси. Наприкінці кожен отримує висновки по кожному зі згаданих критеріїв щодо прийнятих рішень, що допоможе краще зрозуміти наскільки добре гравець орієнтується в Інтернет-середовищі. Також, гра передбачає можливість зіграти від імені різних персонажів: користувача, блогера та журналіста. Гру можна почати заново чи обрати нового героя.
Зазначимо, що Центр демократії та верховенства права планує передати текст рекомендацій менеджменту мережі Facebook та опублікувати їх для суспільного обговорення.
Проведення заходу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID “Медійна програма в Україні”, який виконується міжнародною організацією Internews.