У контексті нещодавніх місцевих виборів досить часто цитують фразу Вінстона Черчіля про те, що погану владу обирають хороші люди, які не приходять на вибори.
Передусім це стосується Харкова, Одеси, Дніпропетровська: попри такий очевидний усім суспільний запит на нових, не пов’язаних із старими бюрократичними схемами політиків – жителі цих міст традиційно проголосували за відомих старих.
Наприклад, про те, що “Харьков – лучший город для жизни”, а також про те, як виглядає оновлений парк Горького, відреставрована “Зеркальная струя” та фонтан в Саду Тараса Шевченка, знає кожен харків’янин. Натомість мало хто цікавиться, чому місто вважають найтяжчим для ведення бізнесу та чому на комунальну газету тиражом 3 тисячі примірників витрачають понад 8 мільйонів гривень.
Ті хороші мешканці, що не прийшли на вибори, схоже, ще не раз про це пошкодують, коли підвищення тарифів не відповідатиме якості отримуваних послуг, а підвищення податків не сприятиме покращенню благоустрою в місті.
Міський голова: повноваження
Попри те, що рішення з питань здійснення місцевого самоврядування приймають депутати місцевої ради, влада у місті найперше асоціюється з міським головою, чи то пак – мером міста.
Саме міський голова представляє територіальну громаду і міську раду у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, громадянами, а також у міжнародних відносинах – 14-й пункт першої частини 42-ї статті закону “Про місцеве самоврядування“.
Окрім представницьких повноважень, міський голова, відповідно до цієї ж статті, наділений правом розпоряджатися бюджетними коштами, скликати сесії ради, вносити пропозиції та формувати порядок денний сесій ради; головувати на пленарних засіданнях ради; призначати на посади та звільняти з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад тощо.
У разі невиконання цих обов’язків повноваження мера можуть бути припинені достроково. Стаття 79 закону “Про місцеве самоврядування” передбачає аж 8 підстав для дострокового припинення повноважень мера. Так, підставами для відкликання є:
1) власне бажання;
2) припинення громадянства;
3) притягнення до кримінальної відповідальності;
4) вчинення корупційного правопорушення, за яке його позбавлено права займати посади, пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
5) порушення Конституції чи законів України;
6) відкликання з посади за народною ініціативою;
7) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер;
8) смерть.
Відкликання
Найцікавішим для виборців є пункт, що передбачає відкликання міського голови за народною ініціативою.
За 5-ю частиною 79-ї статті закону міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному законом “Про статус депутатів місцевих рад” з особливостями, передбаченими законом “Про місцеве самоврядування” – не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.
Закон “Про статус депутатів місцевих рад” передбачає чітку та детальну процедуру відкликання.
Для відкликання міського голови закон встановлює наступні особливості. За 6-ю частиною79-ї статті закону “Про місцеве самоврядування” рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості, не менше:
- 20 осіб для відкликання сільського голови;
- 30 осіб для відкликання селищного голови;
- 50 осіб для відкликання міського голови міст районного значення;
- 200 осіб для відкликання міського голови міст обласного значення;
- 400 осіб для відкликання міського голови міст Києва та Севастополя.
Кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання:
- сільського, селищного голови – не менше 10 осіб;
- міського голови міста районного значення – не менше 20 осіб;
- міського голови міста обласного значення – не менше 50 осіб;
- міського голови міст Києва та Севастополя – не менше 75 осіб.
Кількість голосів, яку має зібрати ініціативна група, має перевищувати кількість голосів, яка принесла голові ради перемогу на виборах.
Так, наприклад, якби кияни хотіли відкликати Віталія Кличка, обраного у 2014 році, їм потрібно було б зібрати 765.021 голос. Після виборів-2015 – 392.615 голосів.
- Строки для збору підписів закон встановив такі:
- сільського, селищного голови – протягом десяти днів;
- міського голови міста районного значення – протягом двадцяти днів;
- міського голови міста обласного значення, міст Києва та Севастополя – протягом тридцяти днів.
Однак, якщо достатню кількістю підписів було зібрано, – ТВК ще має перевірити, чи правильно оформлені підписні листи. Для цього у неї є:
- сільського, селищного голови – протягом десяти днів з дня їх отримання;
- міського голови міст районного значення – протягом двадцяти днів з дня їх отримання;
- міського голови міст обласного значення – протягом тридцяти днів з дня їх отримання;
- міського голови міст Києва та Севастополя – протягом тридцяти п’яти днів з дня їх отримання.
Рішення про відкликання міського голови за народною ініціативою, як і у випадку із депутатами, приймає партія, що висувала кандидата, або ж сама рада, якщо міський голова – самовисуванець.
Окрім громади, відкликати мера може також депутатська більшість в раді. Так, за третьою частиною 79-ї статті закону “Про місцеве самоврядування”, у разі, коли міський голова порушує закони України або не виконує своїх обов’язків, його повноваження можуть бути припинені за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Як відкликали міських голів
Якщо випадків відкликання місцевих депутатів в історії України мало, то міських голів відкликали неодноразово. Зрозуміло, що посада міського голови є значно привабливішою, адже міський голова уособлює місцеву владу. При цьому, найчастіше ініціатором відкликання виступала не громада, а самі депутати ради.
Наприклад, у вересні 2011 року депутати Новодністровської міськради проголосували за дострокове припинення повноважень голови Руслана Панчишина, попередньо проголосувавши за недовіру меру. Мер оскаржив своє відкликання, і апеляційний суд поновив його на посаді міського голови Новодністровська.
За вчинення корупційного правопорушення було відкликано в лютому 2012 року голову Тростянецької міської ради на Сумщині Юрія Бову. Однак мер із таким рішенням ради не погодився і продовжив виконувати свої обов’язки. У жовтня 2015 року його вчетверте обрали міським головою. Також нещодавно мер Тростянця очолив Асоціацію міст України.
Однак чи не найцікавішим було відкликання міського голови Чернівців Миколи Федорука. Так, 31 березня 2011 року депутати Чернівецької міськради проголосували за дострокове припинення повноважень безпартійного голови Федорука. За його словами, це була ініціатива регіоналів, а чинній на той час владі потрібні були “ручні мери”. Цікаво, що Федорук на той час уже вп’яте посів крісло мера. Ображений Федорук спершу звернувся до суду, однак коли процес став затяжним, свої вимоги екс-мер відкликав. А у 2012 році він стає народним депутатом.
Міські голови – заручники партій?
Отже, найбільш зацікавленою у відкликанні міського голови традиційно є депутатська більшість у раді.
При цьому, варто відмітити, що двох третин голосів недостатньо, аби позбавити мера повноважень – якщо він належним чином виконує свої обов’язки, то рішенням суду буде поновлений на посаді.
Сама громада, схоже, не стежить за якістю та ефективністю роботи своїх мерів. І дарма.
Адже для того, аби змінити мера, який неналежно виконує свої обов’язки, не обов’язково чекати 5 років, коли відбудуться наступні вибори. Простіше кажучи, якщо мер не виконує свої обіцянки, які так щедро роздавав перед виборами, слід задуматись, чи потрібен громаді такий мер?
Раніше рішення про відкликання мера приймали виборці шляхом голосування. Однак парламентарі подбали про те, аби спростити життя громаді. За новим законом “Про місцеві вибори” рішення про відкликання приймає партія. У селах та селищах – ТВК.
Саме партія відтепер вирішуватиме, чи дослухатися до громади і чи заслуговує їхній мер на відкликання. Однак це не знімає з громади обов’язку контролювати мера після обрання.
Погану владу обирають хороші люди, які не приходять на вибори. Але якість влади залежить не від виборів, а від активності та відповідальності самих громадян.
Галина Чижик, спеціально для УП