Фонд захисту права на доступ виграв справу про відмову розкрити інформацію щодо квартир, придбаних для учасників АТО та їх власників. У цій справі ми захищали право громадських активістів знати, кому саме Київська ОДА безоплатно надала квартири.
Ще у 2015 році облдержадміністрація придбала за бюджетні кошти 95 квартир, які призначались для учасників АТО та родин загиблих військовослужбовців. На це адміністрація виділила 61,4 мільйони гривень. Чи дійсно нове житло отримали люди, які на це заслуговували та чи не відбулось зловживань при самих закупівлях – спробувала дізнатися громадська організація “Центр експертизи політики”.
Для цього активісти подали до ОДА запит, у якому просили вказати ПІБ осіб, що отримали квартири, а також адреси, кількість та площу житла. У відповідь на запит адміністрація надала інформацію про число квартир та їх площу. Однак вказувати ПІБ осіб, яким вони були надані, у ОДА відмовилися. У своїй відмові розпорядник зазначив, що дані про учасників бойових дій (АТО), родин загиблих в АТО із зазначенням їх прізвища, імені, по батькові, соціального статусу відносяться до конфіденційної інформації про особу, яка не може бути надана згідно з положенням п. 2 ч. 1 ст. 22 Закону України «Про доступ до публічної інформації», ч. 2 ст. 17 Закону України «Про боротьбу з тероризмом».
Громадській організації довелося звернутися до суду, аби отримати інформацію. У суді юристи Фонду наголошували: житло учасникам АТО виділялиося із комунальної власності. А тому, відповідно до ч.5 ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» прізвище, ім’я та по батькові осіб, які отримали бюджетні кошти чи майно є відкритою інформацією.
Розглянувши цю справу, суд погодився з аргументами позивача. Так, у рішенні суду зазначено:
«… публічна інформація про осіб, котрі одержали державне та комунальне майно у власність чи користування, не є інформацією з обмеженим доступом. Розпорядники публічної інформації під час віднесення публічної інформації до інформації з обмеженим доступом повинні застосовувати приписи Закону України «Про доступ до публічної інформації», оскільки публічна інформація є обмеженою лише у випадках, передбачених цим Законом, норми якого є спеціальними порівняно з нормами Закону України «Про інформацію».
Отже, з огляду на те, що не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно, суд приходить до висновку, що інформація про прізвище, ім’я та по батькові осіб, яким в 2015 році було надано квартири як учасникам АТО чи родинам учасників АТО, що загинули, вартість та площу вищезазначених квартир не є інформацією з обмеженим доступом, а саме конфіденційною, а відтак відмова у наданні запиту на інформацію в цій частині є протиправною“, – відзначив суд.
Водночас, суд знайшов компроміс у питанні захисту військовослужбовців та їхніх родин. Зважаючи на вимоги Закону України “Про боротьбу з тероризмом”, який забороняє поширення через ЗМІ або в інший спосіб інформації про персональний склад співробітників спеціальних підрозділів та членів оперативного штабу, які беруть участь у проведенні АТО, а також осіб, які сприяють операції, у рішенні вказано: “відомості, щодо адреси розташування квартир осіб, яким в 2015 році було надано квартири як учасникам АТО чи родинам учасників АТО, що загинули, розголошенню не підлягають”.
Наразі відповідач виконав рішення суду та надав запитувану інформацію.
Рішення суду: http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/74510393