Європейський парламент проголосував за Європейський акт свободи медіа

March 14, 2024

13 березня 2024 року Європарламент більшістю голосів ухвалив Media Freedom Act (Європейський акт свободи медіа, далі – MFA). Депутати  проголосували 464 голосами “за”, 92 “проти”, ще 65 – “утрималися”.

Центр демократії та верховенства права вже розповідав про перспективи та ризики Європейського акту свободи медіа, а також про правки, які були внесені в проєкт акту у вересні 2023 року. 

Метою MFA є захист плюралізму і незалежності медіа в ЄС. У ньому йдеться про захист медіа від політичного та економічного втручання в їхню роботу, обмеження використання шпигунського програмного забезпечення проти журналістів, стабільне фінансування суспільних медіа, прозорість власності та розподіл державного фінансування, про створення нової незалежної Європейської ради з питань медіапослуг.

  • Захист роботи журналістів

Владі заборонено тиснути на журналістів і редакторів, щоб розкрити їхні джерела. Заборонено затримувати, накладати санкції, проводити обшуки в офісах або встановлювати на пристрої засоби спостереження.

Використання шпигунського програмного забезпечення можливе лише з дозволу суду. А медіа мають бути поінформовані про те, що за ними триває спостереження, і зможуть оскаржити його в суді.

  • Редакційна незалежність суспільних медіа

Керівники та члени правління суспільних медіа мають обиратися за допомогою прозорих і недискримінаційних процедур на достатньо тривалий термін. Їх не можна звільнити до закінчення терміну дії контракту (якщо тільки вони не перестануть відповідати професійним критеріям). Такі процедури стануть запобіжником проти використання суспільних медіа в політичних цілях.

Фінансуватися суспільні медіа мають відповідно до прозорих та об’єктивних процедур. А саме фінансування має бути стабільним та передбачуваним.

  • Прозорість власності

Всі суб’єкти у сфері медіа повинні публікувати інформацію про своїх власників у загальнонаціональній базі даних. Так суспільство буде знати, хто контролює медіа та які інтереси можуть впливати на їхню роботу.

  • Справедливий розподіл державної реклами

Медіа повинні звітувати про кошти, отримані від державної реклами, та про державну фінансову підтримку, зокрема з країн, що не входять до ЄС.

Державні кошти для медіа або онлайн-платформ мають розподілятися на основі публічних, пропорційних і недискримінаційних критеріїв. Інформація про державні витрати на рекламу має бути публічною.

  • Захист свободи медіа в ЄС від VLOP 

VLOP (very large online platforms) – онлайн-платформа, яка надає свої послуги 45 мільйонам активних користувачів у ЄС щомісяця.

MFA запроваджує механізм, який не дозволяє VLOP – Facebook, X (колишній Twitter), Instagram та інші – довільно обмежувати або видаляти контент через несумісність з інформаційною політикою платформи. Спершу медіа отримають повідомлення про намір VLOP видалити або обмежити їхній контент і матимуть 24 години на відповідь. Лише після відповіді (або за її відсутності) платформа може видалити або обмежити контент, якщо він не відповідає її політиці. Якщо виникне спір, то медіа зможуть передати справу Європейській раді з медіапослуг і запросити її висновок.

  • Інформація про провайдерів медіапослуг на VLOP

Провайдери медіапослуг, які діють на VLOP, повинні надавати користувачам інформацію зокрема про те, що:

  • Вони є провайдерами медіа-послуг у значенні статті 2(2) (фізособа або юрособа, професійною діяльністю якої є надання медіапослуги, і яка несе редакційну відповідальність за вибір змісту медіапослуги та визначає спосіб її організації); 
  • Вони є редакційно незалежними від держав-членів, політичних партій, третіх країн та організацій, які фінансуються третіми країнами;
  • На них поширюються регуляторні вимоги щодо редакційної відповідальності в одній або декількох державах-членах ЄС і вони підлягають нагляду з боку компетентного національного регуляторного органу, або ж вони приєднуються до механізму спільного регулювання;
  • Вони не надають контент, створений системами штучного інтелекту, не піддаючи його людській перевірці або редакційному контролю тощо. 

Членкиня Комітету громадянських свобод Рамона Стругаріу (Ramona Strugariu) зазначила

“У журналістів з’явився союзник, набір інструментів, який захищає їх, зміцнює їхню незалежність і допомагає їм протистояти викликам, втручанням і тиску, з якими вони часто стикаються у своїй роботі. Цей Акт є відповіддю Орбану, Фіцо, Янші, Путіну і тим, хто хоче перетворити медіа на інструменти власної пропаганди або поширювати фейкові новини та дестабілізувати наші демократії. Жоден журналіст не повинен боятися будь-якого тиску, виконуючи свою роботу та інформуючи громадян”.

MFA став інструментом, що втілює плани, висловлені в травні 2022 році на Конференції “Майбутнє Європи”:

  • Запровадити законодавство для протидії загрозам незалежності медіа;
  • Запобігти виникненню великих медіамонополій;
  • Захистити плюралізм і незалежність медіа від неправомірного втручання в їхню роботу;
  • Протидіяти дезінформації за допомогою законодавства та керівних принципів для онлайн-платформ і соціальних мереж;
  • Захищати та підтримувати вільні, плюралістичні та незалежні медіа та забезпечити ефективний захист журналістів.

У певних сферах MFA встановлює лише мінімальні стандарти, тому держави-члени ЄС можуть і повинні встановлювати сильніші гарантії захисту свободи і плюралізму медіа та прав журналістів. Крім того, Європейська Комісія, національні уряди та незалежні регуляторні органи мають тісно співпрацювати із зацікавленими сторонами у сфері медіа задля повної та ефективної імплементації MFA.